Chronische peesblessures

Om prestaties te optimaliseren wisselen wielrenners perioden van intensieve training af met perioden van rust en herstel. In de trainingsleer wordt dit periodiseren genoemd.

Chronische peesblessures

Een disbalans tussen de belasting en de hoeveelheid rust leidt tot een verminderd vermogen van de weefsels om te herstellen met chronische peesblessures als mogelijk gevolg. Deze overbelasting van pezen wordt ook wel tendinose genoemd en komt frequent voor in de schouder, elleboog (“tennis elleboog of golfers elleboog”), juist onder de knieschijf (“springers knie”) en van de achillespees. In het begin heb je er nauwelijks last van, maar geleidelijk aan krijg je steeds meer pijn. Deze ontwikkeling kun je onderverdelen in 5 stadia:

  1. Er is pijn, stijfheid en vermoeidheid na het sporten. De pijn verdwijnt weer enkele uren na het sporten.
  2. Bij het begin van het sporten is er even pijn, maar die verdwijnt weer als er even doorgesport is. Even later komt de pijn weer terug. De napijn duurt nu langer, tot de andere dag. Ook is hierbij vaak sprake van ochtendstijfheid en drukpijn.
  3. De pijn is tijdens het sporten aanwezig en blijft dag en nacht. De prestaties zijn nu duidelijk minder.
  4. De pijn is nu zo hevig dat het sporten er niet goed mogelijk door is.
  5. Er is veel pijn, ook als er niet belast wordt. Zelfs een langdurige rust heeft geen invloed meer op de pijn. De kans op een scheuring is groot.

Deze indeling kan goed worden gebruikt om het beloop van de blessure in de tijd te volgen en de effectiviteit van de behandeling te evalueren. De behandeling van een peesblessure begint natuurlijk met het zoeken van de oorzaak.

Het belang van een logboek

Is er sprake van een disbalans in de arbeid/rust verhouding? Hierbij is het erg belangrijk om je logboek te evalueren. Door een logboek bij te houden kun je altijd controleren en evalueren of de trainingen te zwaar waren en/of de hoeveel rust te weinig. Het is dus altijd belangrijk om je logboek up-to-date te houden, omdat altijd pas achteraf kunt zeggen of de belasting en de belastbaarheid in balans zijn/waren. Het is dus erg belangrijk om je trainingen regelmatig te evalueren en aan te passen als dat nodig is.

Wat is de staat van je materiaal? Heb je een nieuwe fiets of een nieuw zadel? Is de afstelling van je fiets optimaal? Heb je nieuwe schoenen, schoenplaatjes of pedalen? Kleine veranderingen kunnen op termijn grote gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk elke verandering in je logboek te noteren. Hopelijk heb je deze informatie nooit meer nodig. Echter, mocht het wel nodig zijn dan kun je met behulp van je logboek snel en adequaat ingrijpen en daarmee de genezing bespoedigen.

Symptomen bestrijden

Behalve het zoeken van de oorzaak kun je natuurlijk ook de klachten behandelen. Je kunt de symptomen (zoals pijn) zo nodig behandelen met pijnstillende medicatie. Hoge piekkrachten op de betreffende pees moet worden vermeden (“relatieve rust”). Hoe lang de gewijzigde trainingen moeten worden volgehouden is afhankelijk van het beloop van de klachten. Als de ochtendstijfheid en startpijn afnemen, kan de belasting geleidelijk worden opgevoerd. De meest effectieve behandeling van chronische peesblessures is het doen van excentrische krachttraining!! Dit is een vorm van krachttraining waarbij de betreffende spier langer wordt tijdens het aanspannen ervan (zoals bij het langzaam laten zakken van een gewicht). Vraag ernaar bij je (sport)fysiotherapeut of je sportarts!

Meer informatie vind je ook op www.sportzorg.nl