• Routes + Reizen
  • Gewijzigd op 19 maart 2021

Draaien en keren in Deventer

Bij mountainbiken in Salland denk je al snel aan de routes van Lemele, Holten en Hellendoorn. Toch liggen er ook in de omgeving van Deventer een paar puike trails. Een combinatie van plukjes bos, prachtige landgoederen en een heuse stadswildernis.
Draaien en keren in Deventer
Draaien en keren in Deventer

De Sallandse Heuvelrug is een speeltuin voor mountainbikers. Bulldozerende gletsjers zorgden er zo’n 150.000 jaar geleden voor dat liefhebbers van dikke noppenbanden zich vandaag de dag op een van de vele ‘bergen’ kunnen uitleven. In het zuiden van de Overijsselse streek is het echter een stuk vlakker.

In plaats van uit de kluiten gewassen bulten stuit je hier op een versnipperd coulisselandschap met fraaie doorkijkjes. Prachtig, maar niet echt de ideale omgeving om uitdagende MTB-routes aan te leggen. Het ontbreken hiervan zorgde er dan ook voor dat mountainbikers zelf op zoek gingen naar spannende paadjes.

Dit wildrijden was tegen het zere been van stichting IJssellandschap, een particuliere beheerder van landgoederen en landerijen in de omgeving van Deventer. Op zoek naar een oplossing klopte de natuurorganisatie in 2013 bij Wielersportvereniging de Zwaluwen uit Deventer aan.

Mouwen opstropen

Ben Wijnberg (61) weet nog als de dag van gisteren dat de stichting bij de fietsclub op de stoep stond. “Om het mountainbiken beter te reguleren had het IJssellandschap, samen met het Sallands Bureau voor Toerisme en een aantal lokale VVV’s, het plan opgevat een viertal rondjes in de buurt van Deventer aan te leggen."

"Ze kwamen bij mij uit omdat ik binnen de club veel ervaring had met het uitzetten van toertochten, en zodoende alle leuke paadjes wist. Samen met routebouwer Patrick Janssen werd een plan gesmeed en nog geen jaar later waren de routes een feit”, vertelt Ben trots.

“We hebben destijds ontzettend ons best gedaan om de trails zo uitdagend mogelijk te maken. Bij de zwarte Wechelerveld-route en de groene IJsselland-route is dit goed gelukt. De paarse Salland-route en de rode Oostermaet-route bevatten echter redelijk veel saaie asfaltstukken, waardoor mountainbikers ze vaak links lieten liggen.”

Groen licht

Trail builders ‘De Oostermaetjes’, onderdeel van Stichting MTB Salland, besloten om de mouwen weer op te stropen. In 2019 werd begonnen met de aanpak van de Oostermaet-route.

Ben: “We waren op het idee gekomen om een deel van de route naar het industrieterrein te verplaatsen. Niet alleen om een sluitend MTB-netwerk rondom Deventer te realiseren, maar ook om bikers uitdaging in de vorm van geluidswallen, groenstroken en afvalbulten te bieden. 

"Het leek ons leuk om bikers over geluidswallen, groenstroken en afvalbulten te sturen"

Daarnaast wilden we het mountainbiken dichter bij de Deventenaren te brengen, in de hoop zo meer mensen voor de sport te enthousiasmeren.” Na heel wat onderhandelingen met de gemeente, omwonenden en bedrijven sprong het licht voor Ben en zijn kompanen op groen en konden ze aan de slag.

Het resultaat is Oostermaet 2.2: een MTB-route die deels door het kijkdozenlandschap loopt en deels door de stadswildernis – waar bikers pittige klimmetjes, spannende afdalingen, drops en zelfs een heuse rockgarden voor hun kiezen krijgen. 

“We zijn nog lang niet klaar met klussen”, vertelt Ben enthousiast. “Zo hebben we € 25.000 subsidie gekregen om op het industrieterrein een Urban Skills & Bikepark te bouwen.

Nog meer toffe fietsspots omtdeken? Download de nieuwe Fietssport app.

Hiervan is € 20.000 bestemd voor de aanleg, de rest voor het geven van clinics, MTB-lessen en andere activiteiten. Door gebruik te maken van oude banden, pallets en een oplegger gaan we dit park een industriële uitstraling geven. Verder willen we Oostermaet een stuk mooier maken en zijn we drukdoende om Salland te upgraden. Voorlopig zijn we nog wel even bezig.”

Van natuur naar stadswildernis

Tijd voor een verkenning. Om op te warmen begin ik met de 4 km lange Wechelerveld-route.

Al vanaf de eerste meters wordt mijn stuurvaardigheid op de proef gesteld. Als een volleerd skiër slalom ik rakelings langs bomen. Door de goede flow kan ik flink doortrappen. Heerlijk. Bij een klein klimmetje zet ik aan. De heuvel is nauwelijks hoger dan een molshoop, dus terugschakelen is niet nodig. Verder gaat het, naar beneden. De singletrack blijft draaien en keren. Opletten dus.

"Ik geef een beetje gas bij en snijd iedere bocht zo scherp mogelijk aan"

Na een klein kwartiertje ben ik weer bij de parkeerplaats op het Wechelerveld aanbeland. Vanaf hier pik ik de rode Oostermaet-route op. 

Via een woonwijk en een bosperceeltje, waar ik obstakels als een bruggetje en een paar bultjes moet overwinnen, bereik ik A1 Bedrijvenpark Deventer. Natuur heeft plaatsgemaakt voor stadswildernis. Zover het oog reikt zie ik kille kantoorgebouwen, vormloze fabrieken en megalomane meubelboulevards.

Net als ik me begin af te vragen wat ik hier doe, zie ik een houten bord waarop Wijnberg Climb prijkt. Verrast sprint ik vanaf het betegelde fietspad links omhoog. De klim is inderdaad steil, maar prima te doen. Ook de afdaling, zo’n 100 meter verderop, stelt niet teleur: lekker smal en snel. 

Verstopte rotstuin

Ik laat de stadsberg achter me en ploeg langs sloten richting de A1. Een hindernis in de vorm van een berg aarde doemt op. De track gaat er recht overheen. Het kost me heel wat moeite om de pittige kuitenbijter te halen. Zonder vaart te minderen laat ik me aan de andere kant naar beneden vallen. Omdat ik zelden zo’n trail feature tegenkom, besluit ik om ‘m nog een keer te pakken.

Ook onverwacht is de in het struikgewas verstopte rotstuin waar ik even later vanaf dender. Tof om te doen. Vanaf hier duikt de route via asfaltwegen en brede karresporen het achterland in. Mooi, maar niet heel spannend.

Beter leren biken? Bekijk onze how to video's met Bart Brentjens.

Uitdagender is het laatste stuk dat dwars door het bos loopt. Diepe kuilen en boomworteltapijten zorgen ervoor dat ik als een milkshake door elkaar wordt geschud. Heerlijk. Na 34 km ben ik weer terug bij het beginpunt.

Lappendeken van landschappen

Ik heb de smaak te pakken en besluit om mijn tanden ook nog in de groene IJsselland-route te zetten. De 34 km lange lus begint meteen met een mooi stuk langs de N-weg. Houten bruggetjes, bulten en bochten vliegen voorbij. Daarna gaat het over stille achterafweggetjes richting Landgoed Nieuwe Rande.

"Het is draaien en keren wat de klok slaat"

Als een surfer golf ik over de trails. Ook de rest van de route schotelt me een mix van landwegen en lekker lopende bospaden voor. Knap hoe de routebouwers erin zijn geslaagd om in deze lappendeken van landschappen een mooi parcours uit de grond te stampen.

Na een kleine twee uur genieten bereik ik weer het Wechelerveld. Moe maar voldaan stap ik af. De teller staat op 79 km en 83 hoogtemeters. Gezien alle ‘bouwplannen’ die nog op stapel staan, is dit waarschijnlijk niet de laatste keer dat ik mijn bike in Salland de sporen geef.

Steun de routebouwers 

Bij elkaar opgeteld zijn de vier routes goed voor 110 km fietsplezier. Dankzij verbindingsroutes kun je ook naar de rondjes van Lochem (vanaf rood) en Holten (vanaf paars) trappen. De tracks van het Sallandse routenetwerk zijn vrij toegankelijk, maar een bijdrage van 8 euro wordt zeer op prijs gesteld. In ruil hiervoor krijg je een vignet en lever je een belangrijke bijdrage aan het onderhoud. Meer weten? Ga naar Mountainbike Netwerk Deventer.

Meer lezen?

Behalve dit routeverslag lees je in Fietssport Magazine nog veel meer inspirerende verhalen. Neem een Fietssport PLUS account en het magazine valt vanzelf 4x per jaar op je deurmat.

Ik wil Fietssport Plus
Ard Krikke
Door Ard Krikke

Verslingerd aan mountainbiken en wielrennen. Is gek op singletracks, maar vindt het ook heerlijk om over kaarsrechte polderwegen te racen. Staat daarnaast regelmatig op zijn windsurfplank en hoopt iedere winter – tegen beter weten in – op de Elfstedentocht.

Dit vind je misschien ook interessant